Dat is ahrimanisch!

Over de krachten die ons aan de materie binden

Het is een regelmatig gehoorde uitspraak in antroposofische kringen: “Dat is ahrimanisch”. Vaak gaat het dan om een computer, een mobiele telefoon of iets anders technisch of digitaals. Bekend is dat antroposofen nogal behoudend zijn als het gaat om overmatig gebruik ervan. Ze zouden ons wegvoeren van ons vrije ‘ik’. Ahriman is de verpersoonlijking van de krachten die ons als mens aan de materie binden.  

Tekst: Hanneke de Leeuw 

Het leven als mens is uiteraard niet mogelijk zonder een zekere mate van verbinding met het aardse. Mijn lichaam, de natuur en de dingen om mij heen bieden me houvast in de dagelijkse realiteit. Zonder de verbinding met mijn lijf, de steun van de aarde onder me en de tastbare mensen om mij heen zou ik geen leven als individu kunnen leiden. Aardse beperkingen en obstakels zorgen er voor een belangrijk deel voor dat ik me kan ontwikkelen en kan groeien, met vallen en opstaan.  

Toch kan de materie ook harder aan me gaan trekken dan ik zou willen. Als ik met mijn dagelijkse bewustzijn om me heen kijk kan ik gemakkelijk tot de conclusie komen dat de wereld die ik zie niets meer is dan een verschijnsel is van de materie. Ik kan mezelf, mijn medemensen en de samenleving gaan beschouwen als systemen die onderhevig zijn aan de wetten van de materie en die naarmate we meer kennis vergaren volledig te begrijpen en mogelijk zelfs te voorspellen zijn. 

 

Inperking van het geestelijke 

Denken in systemen is voor mensen niet helemaal zonder gevaar. Overal liggen valkuilen op de loer. Als ik onderdeel uitmaak van een systeem, dan loop ik het risico dat ik mij met het systeem ga identificeren en me er naar ga voegen. Soms ook als het systeem helemaal niet is ingericht in het belang van mijn vrijheid, ontwikkeling en mens-zijn. Als ik geloof dat ik een geavanceerde biologische machine ben, kan ik dan nog open staan voor andere, meer ongrijpbare aspecten die het leven mooi en waardevol maken? Als ik geloof dat mijn waarde afhangt van mijn baan, mijn geld en mijn spullen, kan ik dan nog andere waarden voelen en herkennen? Als ik geloof dat ik mee moet draaien in het bestaande economische systeem, kan ik dan nog zien hoe het ook nog anders zou kunnen? 

De tendens van het ahrimanische is om het geestelijke in te perken. Het werkt verhardend en verkillend op het levende en het menselijke. Sinds het einde van de 19e eeuw zien we een toenemende trend van mechanisering, technologisering en digitalisering die het de mens in toenemende mate lastig maakt om zichzelf in vrijheid te verhouden tot zichzelf, de medemens en de wereld. Met de mechanisering kwam er een mensbeeld op waarin een individu kon worden gereduceerd tot een vervangbaar radertje in een veel groter geheel en raakte zijn waarde voor de samenleving geassocieerd met zijn economische productiviteit. Door de technologisering werd het mogelijk om de mens zelf te gaan beschouwen als een geavanceerde machine, die kan worden bediend, onderhouden en waar nodig worden gerepareerd.  

 

Wie bepaalt wie ik ben? 

De huidige trend van digitalisering stelt ons voor nieuwe uitdagingen wat betreft ons mensbegrip. Bij mijn account bij ‘s werelds grootste social media aanbieder hoort een zorgvuldig samengesteld profiel dat ik bij elk bezoek aan de site krijg terug geprojecteerd. Ik krijg dingen te zien die volgens de achterliggende algoritmes bij mijn leeftijd, geslacht, opleidingsniveau en eerder klikgedrag passen. Dat heeft zo zijn voordelen, maar ik loop ook het risico dat ik mij gaandeweg steeds meer ga voegen naar het beeld dat ik krijg voorgeschoteld. Want is mijn persoonlijke profiel wel echt een uitdrukking van mijn eigen individualiteit? Of trekt het me juist meer dan nodig richting het gemiddelde dat volgens de algoritmes op mijn persoonlijke kenmerken van toepassing is. Wie bepaalt dan eigenlijk nog wie ik ben? 

Het is te verwachten dat de genoemde trends zich de komende tijd nog wel verder voort zullen zetten. Voor mij als mens levert dat de uitdaging op om ondanks de mij omringende systemen en technologieën te blijven zoeken naar wat mij als mens drijft, waar en wanneer ik me vrij voel en hoe ik me gezond kan verhouden tot projecties, valse beelden en halve waarheden. Ik wil blijven zoeken naar het verrassende, het onverwachte, de kleine dingen die mijn leven en mijn denken op een geheel nieuw spoor kunnen zetten. Het is niet uitgesloten dat ik systemen, organisaties en techniek vind die me daarbij van dienst kunnen zijn. Ze mogen alleen nooit voor mij de dienst gaan uitmaken. 

 

Ahriman en Lucifer 

Eigenlijk is alles wat we om ons heen zien Ahriman en Lucifer; ze zitten in ons. Hun strijd om onze 'ziel' speelt zich in ons af. We moeten als mens het midden zoeken tussen twee krachten die aan ons trekken en ons willen meeslepen. Die krachten worden in de esoterische traditie al eeuwenlang Ahriman en Lucifer genoemd. Ahriman helpt ons om ons van het aardse leven bewust te worden. Maar bij is ook degene die ons verleidt tot materialisme, hebzucht en een beperkt (geestloos) denken. Hier tegenover staat de andere tegenmacht, Lucifer, die de mens wegvoert van het aardse leven in de materie. Lucifer is degene die ons het geschenk van de vrijheid geeft, maar die ons ook wil verleiden tot egoïsme, fanatisme en een zekere zweverigheid.

 

Dit artikel verscheen eerder in Antroposofie Magazine 7, september 2017.

Dit vind je misschien ook interessant:

- Je etherlichaam, wat is dat eigenlijk?

- Inslapen in de ander

- Meer artikelen lezen over antroposofie van vandaag